Friday, February 10, 2012

:: HANYA TINGGAL KENANGAN.. PUTTY PUT.. I Miss u so Much ::

April 2010, adik aku Plee bawa balik seekor kucing yang dia ambil dari rumah kawannya. (Plee dah minta izin nak bawak balik, tuannya pun bagi) .. Mak aku org yang paling epi dapat kucing tu.. asalnya tak tau nak bagi nama apa... Plee kata bagi nama Pok Tam sebab badan dia tompak itam.. time tu Pok Tam Kecil lagi.. rasanya 4-6 bulan ada umur kucing tu..

Pok Tam mula-mula bela dia, dia seekor kucing yang pemalas. Keje asik tidur je.. Malas keluar rumah.. Dah dah lama-lama dia jadi kucing aktif.. Mungkin sbb dia makan whiskers kot tiba2 dia jadi aktif.. Suka main lari2.. kejar2, nyorok2 dgn adik aku Amin.. Memang Pok Tam tempat aku menghiburkan hati.

Nama Pok Tam tu melekat la kejap.. Aku selalu panggil dia Pok Tam Bibibibibibi...... Aku geram!!!! pastu mak aku pula tetiba je panggil dia Puti.. Lama-lama Pok Tam tu dah hilang jadi Putty Put.. put.. put... Geram!

Putty kali pertama dia bunting pada bulan Nov 2010 tak silap.. Tapi kelahiran yang kali pertama ni bertahan seminggu je sbb anak-anak dia kena bunuh dgn seekor kucing jantan bernama, Galang. tapi pembunuh tu pun tak dapat hidup lama sbb bulan Mac 2011 dia mati kena langgar dengan kereta.. Sadis juga la sbb kepala Galang pecah.. Adik aku Amin menangis tgk Galang mati.. sbb ngeri.. Kalau nak tgk muka Galang boleh tgk kat Post Ni http://luahanfikiran.blogspot.com/2010/11/hayatmu-hanya-seminggu.html

Lepas beberapa bulan dari Putty bunting kali pertama, akhir bulan Jan 2011, Putty lahirkan 3 ekor lagi anak-anaknya... Ha.. time ni anak-anaknya hidup. Tapi 2 ekor kena buang bersama Putty sbb asik berak-berak, dan seekor je yang kami bela, dan kami namakannya Rachell .. Lepas sehari buang Putty, adik aku pergi jenguk Putty kat tempat Putty kena buang. 2 ekor anak Putty dah tak ada. Yang ada cuma Putty yang masih tak berganjak dari tenpat dia kena buang. mak aku bila dapat tahu hal ni dia kesian kat Putty, lepas tu adik aku pun kutip Putty balik bawa rumah. Jadi sekarang tinggal Putty dengan Rachell je kat rumah. Tapi best juga sebab rumah aku makin ceria disebabkan mereka. Perangai Rachell yang nakal suka tumbangkan pasu bunga kat rumah memang buat aku geram.... Putty dengan rachell selalu main sama2..

RACHELL...

Pada bulan Mei 2011, Putty beranak kali ke3.. Kali ni anak dia 5 ekor.. tapi kelima-lima mati disebabkan penyakit selsema. Waktu ni memang satu kenangan yang tidak boleh aku lupa sebab selepas seekor-seekor anak Putty yang baru lahir mati, akhir sekali Rachell pun meninggalkan kami. Kami mula-mula tak tahu Rachell hidup lagi atau tak sebab dia tiba-tiba menghilangkan diri. Sebelum Rachell menghilangkan diri dia demam taknak makan, selsema dan mata  Rachell bengkak merah sampai tak nampak biji mata dia. Bengkaknya memang sangat teruk. jadi kami tunggu Rachell balik dalam beberapa hari.. dah seminggu.. sampai berbulan-bulan. Putty pula waktu tu anak-anak yang di baru lahirkan semua mati, tiba-tiba Rachell pula tak balik-balik.. Aku perhatikan Putty asik duduk depan pagar rumah dan duduk termenung seolah-olah tunggu Rachell balik.. sedih aku tgk Putty.. ada seminggu dia macam tu.. lepas tu dia normal balik. Tapi kami satu keluarga tak boleh lupakan Rachell...

RACHELL TUMPANG MENYUSU BERSAMA ADIK-ADIKNYA

Lepas beberapa bulan berlalu, Ogos 2011 Putty bunting buat kali Ke-4.. kali ni 4 ekor anak dia. Masa tu lagi seminggu nak Raya baru Putty beranak. Mak aku risau nak tinggalkan Putty lama-lama kat rumah. Yelah raya mestilah balik kampung lama. Waktu ni merupakan saat yang paling menyayat hati aku. Lepas 3 minggu Putty beranak, tiba-tiba Putty hilang tak balik-balik. Lama tunggu sampai 1 hari tak balik. Anak-anak dia dah lapar. Putty tak pernah tinggalkan anak dia macam ni. Dia sayang anak dia, kalau tinggalkan pun kejap je.. Jadi aku dapat rasakan yang Putty sama macam Rachell.. Dah Mati...

Masa tu mak aku ambil ikhtiar cuba belikan susu tepung untuk kucing kat klinik haiwan siap dengan botol lagi.. Kami harap sangat anak-anak Putty ni akan hidup.. Masa tu usia diorg baru 3 minggu.. Seminggu bela diorg, seekor mati sebab sesak nafas. Aku memang simpati sangat dengan kucing ni.

Lepas seminggu Putty hilang, satu hari aku tercium bau busuk dekat kabin library tempat aku keje. Aku tanya rakan sekerja aku, dia kata ada binatang mati warna putih dekat bawah kabin tu. Aku pun menjenguk ke bawah kabin.. Sah.. aku yakin tu Putty... Aku bagu tahu adik aku, Plee, Petang tu juga dia keluarkan bangkai Putty dari kabin... Wuwuwuu... sedihnya aku tgk.. memang betul tu Putty sebab perut dia ada tompok hitam... Adik aku pun tanam bangkai Putty kat belakang TNB depan umah aku. memang semua anak-anak Putty yang mati dulu tanam kat situ. Sekarang giliran Putty pula.

jadi tinggal 3 ekor anak Putty yang tinggal. Mak aku bela sampai besar dan namakan diorg dengan nama Abang, Kakak dan Adik.. Abang hidup dalam 3 bulan. Lepas tu dia mati sebab sakit sesak nafas. Aku sayang sangat kat Abang. drai dia lahir aku paling suka dengan abang sbb muka dia sweet, manis... Badan dia macam Putty, Gemuk pendek.... Saat2 Abang nazak aku selalu temankan dia.. aku dengar bunyi nafas Abang yang semput macam orang lelah. Seminggu abang sakit dari dia gemuk sampai ayah aku gelar dia Abang Boroi.. sampailah dia jadi kurus seolah-olah tinggal kulit dan tulang je.. Akhirnya Abang pun mati. dan waktu tu hati aku sakit sangat, sedih sampai nak lemas aku menangis... Tinggallah Kakak dan Adik sekarang yang menjadi teman dan waris Putty yang tinggal.

Adik... Kucing betina yang bungsu.. Kami gelar dia Titosh Bonai... Kdg2 tgk dia mcm tikus..

Abang.. ada tompok bawah dagu buat dia nampak sweet.. 

kakak.. Muka macam Mama Putty...

Abang sewaktu sakit.. Abang dah kurus time ni..

Abang, sehari sebelum mati.... kesian abang.. terseksa tgk dia sakit..

Kakak... yang suka pepet (selepet bontot dgn taik)

Adik Titosh!

Adik.. bdk2 kat library suka dgn dia sbb dia lincah..

Kakak.. si mata bolat..

Kakak.. ada masalah ceret-beret.. Beberapa lama mak aku bertahan. dah macam2 ubat mak aku bagi kat kakak. tapi tak baik2 jugak... last2 Kakak kena buang dengan Adik sekali untuk teman Kakak... Aku pernah suruh adik aku carik adik balik sbb rasa sunyi tak ada kucing kat umh... Tapi Adik dah hilang, Kakak pun macam tu. Aku harap ada org yang baik2 bela Kakak dan Adik... Miss u Kakak, Adik... korg dah macam adik2 aku....

Then.. Sekarang..Umah aku ada kucing baru yang ayah aku ambil dari umh aku kat Felda. sebelum ni memang ayah aku bela dia kat Felda, tapi semalam (10/02/12) ayah aku tengok kucing tu nak mengawan dengan mak dia jadi ayah aku bawak balik kat umh Puncak Alam... nama kucing tu ialah HIRANG @ ROMPONG ...
Kenapa Hirang? Hirang maksudnya hitam dalam bahasa banjar...
ROMPONG? tu nama Naga dalam citer How to train Your Dragon....






PUTTY PUT.. I Miss U..

1 comment:

Liza @ Adzriel AB said...

comelnya, siapa yg tak sayang bila tengok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN ANDA