Wednesday, March 3, 2010

-JAUHNYA MATAHARI !

Seandainya diriku diiizinkan Allah untuk menaiki kereta ke matahari...agak-agaknya berapa lama aku akan sampai di sana?????
(nak pergi ke Morocco pun susah nak pergi matahari pula..tinggi angan-angan mengalahkan Mat Jenin)hehehe....


Masa kecil-kecil dulu memang minat sangat dengan bidang astronomi..Buku-buku sekolah ayah mengenai plenet, bintang, nama galaksi dan alam semesta semua saya baca dan hafal. Tiap-tiap buruj semua ingat bentuknya dan namanya termasuk kandungan gas dalam plenet-plenet.. Masa tu saya baru darjah tiga. Sampai ke satu tahap timbul rasa nak jadi angkasawan nak tengok plenet-plenet secara dekat lebih-lebih lagi plenet Zuhal... Tengok dalam buku nampak cantik je.. Tapi sayangnya da besar banyak lupa yang ingat cume nama-nama plenet je... Tua-tua nyanyuk sikit...hahaha..

Lagi pun sejak da besar ni selalu tengok cerita orang putih pergi angkasa. Mesti ada je masalah kapal angkasa meletup la, kerja kat setelit jumpa alien la.. Jadi takut pula nak pergi angkasa.. Kalau diberi peluang free pergi angkasa pun taknak aku! Pergi Anugerah Angkasa aku nak la...hahahaha


Oklah..balik pada tajuk...
Satu perkara saya nak kongsi di sini..
Untuk pengetahuan para pembaca yang dihormati sekalian....
Jika seorang pemandu Formula One memecut keretanya dengan kelajuan 300km sejam tanpa henti-henti, dia memerlukan masa lebih 55 tahun untuk sampai ke matahari.
Ini kerana jarak antara bumi dan matahari kira-kira 144,000,000 km.
Bayangkanlah kalau anda berbasikal ke sana !!!



Wallahu'alam


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN ANDA